Зберегти історію в документах
        Історія   духовного   і   матеріального   життя Українського народу та інших народів, які проживали на території України, відображена в документах. Вона має свою  культурну цінність і є надбанням української нації. І саме ці документи формують Національний архівний фонд України, який є  складовою  частиною вітчизняної  і  світової  культурної  спадщини  та   інформаційних ресурсів суспільства, перебуває під охороною держави і призначений для  задоволення  інформаційних  потреб  суспільства  і   держави, реалізації прав та законних інтересів кожної людини. Держава Україна гарантує  умови  для   зберігання,   примноження   та використання Національного  архівного  фонду,  сприяє  досягненню світового рівня в розвитку архівної справи і веденні діловодства.
 
      Державну політику  у  сфері  архівної  справи  і  діловодства на місцях здійснюють архівні підрозділи (архіви) підприємств,  установ і організацій незалежно від форм власності. Основними завданнями архівів є забезпечення  обліку  і зберігання архівних документів,  використання відомостей,  що  в  них  містяться,  та  формування  Національного архівного  фонду. Окрім цього державні архівні установи  здійснюють управління,  науково-дослідну та інформаційну діяльність у сфері архівної справи і діловодства.
 
         Юридичні та   фізичні   особи    зобов'язані    забезпечувати збереженість  Національного   архівного  фонду  та  сприяти  його поповненню. З метою перевірки роботи архівних підрозділів по здійсненню цих функцій, відповідно до спільного наказу Державного архіву Хмельницької області та  Управління культури, національностей та релігій  Хмельницької облдержадміністрації від 10.10.2014р № 202-н/54 ,,Про створення  організаційного комітету з проведення огляду на краще забезпечення збереженості документів  Національного архівного фонду  та стану діловодства в установах і закладах культури Хмельницької області” з 1 січня 2015 року до 1 листопада 2015 року в установах та закладах культури м.Славута та Славутського району також проводився огляд на краще забезпечення збереженості документів НАФ та стану діловодства. В огляді взяли участь відділ культури Славутської райдержадміністрації, управління культури Славутської міської ради, Славутський міський палац культури, Славутський міський центр культури та дозвілля, Славутська дитяча школа мистецтв, Славутський історичний музей.
 
     Проведення огляду розпочалося із проведення опитувань (перевірок) роботи архівних підрозділів установ та закладів культури, надання архівним відділом райдержадміністрації методичної допомоги, консультацій по організації роботи архівних підрозділів та експертних комісій. Такі установи як: відділ культури райдержадміністрації, управління культури міської ради, Славутська дитяча музична школа поновили положення про свої архівні підрозділи та експертні комісії, індивідуальні інструкції з діловодства, розробили номенклатури справ відповідно до нового Переліку типових документів, склали історичні довідки, продовжили роботу по упорядкуванню документів. Славутський міський палац культури, Славутський міський центр культури та дозвілля, Славутський історичний музей розробили номенклатури справ, положення про архівні підрозділи та експертні комісії вперше і в 2015 році розпочали упорядкування документів та написання історичних довідок.
 
       Хотілося б відмітити роботу по організації діловодства та архівної справи в комунальному закладі Славутської міської ради «Славутський історичний музей». Зберігач фондів музею - Жоган Тетяна Анатоліївна, яка була визначена в установі особою, яка відповідає за архівний підрозділ, віднеслась відповідально до налагодження діловодства в музеї, який відомий своїми виставками, розробками, науково-пошуковими роботами, експонатами та екскурсіями, статтями в ЗМІ і не лише в м.Славута та Славутському районі, але далеко за межами нашого краю та й за кордоном. Якщо заглянути в історію створення музею, то згадаємо, що в цьому році він святкував своє 30-ліття, адже в далекому  1985 році в місті Славута за індивідуальним проектом архітектора з м.Хмельницького Чекерди Н.В. було збудовано сучасне  двоповерхове приміщення, де  відкрито Музей історії партійної і комсомольської організації Славутчини. Музей офіційно відкрили 8 травня 1985 року, площа експозиції  складала 790 кв. м. З 1989 року музей має статус державного, а з 1996 року реорганізований у Славутський історичний музей та стає юридичною особою. З 2000 року по серпень 2015 року музей беззмінно очолює Ковальчук Станіслав Францович. Завдяки його особистим зусиллям, організаторським здібностям та наполегливій праці колективу музею, «Славутський історичний музей» став закладом, яким пишаються жителі Славути та району і який привертає увагу гостей міста. В даний час музей очолює молодий директор Андрощук Сергій Олександрович.
 
       В музеї постійно проводяться виставки історичної тематики, мистецькі, художні. Складено анотований перелік унікальних документів державної частини музейного фонду (світлини, рукописи, друковані документи, схеми, плани земель, тощо), в якому є документи за 1865 рік, упорядковано управлінські документи за 1985-2014 роки, розроблена індивідуальна інструкція з діловодства, затверджено положення про архівний підрозділ та експертну комісію.
 
        З усього вищевикладеного і на прикладі лише однієї установи можна зробити висновок, що організувавши діловодство в установі відповідно до затверджених Правил, можна попередити недбале зберігання або  незаконне знищення документів, які мають і культурну, і історичну цінність. При цьому захищаються соціальні права громадян  та право на знання історії свого краю, своєї Батьківщини,  і через знання цієї історії захищається право на щасливе та гідне життя майбутніх поколінь, бо «хто забуває минуле, той не має майбутнього».
 
        На мою думку, цінність проведеного огляду ще й в тому, що він привернув увагу до роботи діловодів та архівістів, дав змогу оцінити важливість їхньої праці не лише в історичному аспекті, а й в соціальному. Адже від того, як організована їхня робота по забезпеченню збереженості документів НАФ,  залежить матеріальний рівень життя  громадян (наявність в архівах документів, що впливають на розмір виплат і пенсій, оформлення майнових прав знімає соціальну напругу в суспільстві).
 
       Проведення таких оглядів дає можливість ознайомитися з досвідом роботи кращих працівників діловодних служб та архівів, стимулює початківців краще вивчити і виконати свою роботу, виявити і усунути недоліки в роботі, покращити роботу експертних комісій. Результат проведеного огляду – наявність позитивних зрушень в роботі архівних підрозділів установ та закладів, які були створені уже в незалежній Україні, по упорядкуванню, формуванню та збереженню документів. Якщо для працівників з багаторічним досвідом роботи дотримання Правил роботи архівних підрозділів це норма, то для новачків виконання умов огляду це дуже хороших урок.
 
 
 
Начальник архівного відділу
Славутської районної державної адміністрації                            Є.Загоруйко
 
 
 
 
Переглядів: 775
Дата публікації: 09:37 11.11.2015